Sakarā ar ārkārtas stāvokļa ieviešanu valstī, visi cilvēki piedzīvo pārmaiņas. Darbs un mācības daudziem notiek attālinātā formā, pastāv dažādi ierobežojumi, ir ieviesti piesardzības noteikumi. Gandrīz nekas nav kā agrāk. Tomēr pielāgojoties varam turpināt strādāt, apgūt zināšanas, iepazīt sevi un mācīties jaunu pieredzi.
Šajā laikā gan pieaugušie, gan bērni var izjust trauksmi, bailes, nomāktību, dusmas. Tas ir normāli- just negatīvas emocijas. Tomēr jāraugās, kā nepalikt negatīvo emociju spektrā ilgstoši.
VECĀKU NOTEICOŠĀ LOMA
Šajā laikā bērni un vecāki pavada kopā ilgāku laiku kā iepriekš. Bērni dzird, redz un jūt pieaugušos. Bērnu drošību un paļaušanās sajūtu ļoti būtiski ietekmē vecāku uzvedība, viņu emocionālā noturība, spēja pieņemt lēmumus un emocionāli adekvāti reaģēt.
MĪLESTĪBA BEZ NOSACĪJUMIEM
Sakiet viens otram šajā laikā- “Es priecājos par Tevi, ka Tu esi uz šīs pasaules”. Bērna attīstībai ir ļoti svarīgi, lai viņš jūt, ka tiek mīlēts, un mīlestība nav atkarīga no viņa uzvedības un panākumiem.
CIEŅA PRET BĒRNA PERSONĪBU
Tas nozīmē, ka visas bērna emocijas tiek pieņemtas, tām pievērš uzmanību un izrunā notiekošo ar mierīgu sapratni. Tiek cienītas bērna domas, vajadzības. Viņa kļūdas, grūtības, neveiksmes kopā mēģina izprast, noskaidrot.
SARUNAS
Pozitīvam dialogam un sarunām šajā laikā ir it īpaši svarīga loma.Kopīgi izrunājiet visus jautājumus, kas skar mācības un atbildību, drošību un veselību, atbildiet uz bērnu jautājumiem par to, kādēļ nevar tikties ar draugiem, apmeklēt pasākumus kā iepriekš. Interesējieties par to, ko viņi jūt un domā šajā laikā.
UZMANĪBA
Visiem bērniem ir svarīgi, lai viņiem pievērš uzmanību. Svarīgi ar bērnu runāt un viņu uzklausīt, tajā pašā laikā dodot kādu padomu, izzinot viņa domas un jūtas un mācoties viņu saprast. Bērni mēdz vairākkārt uzdot vienus un tos pašus jautājumus, tādēļ izturieties pret to mierīgi un saprotoši.
IECIETĪBA UN SAVSTARPĒJS ATBALSTS
Šis ir īstais laiks, lai mācītos empātiski uztvert otra cilvēka emocijas, pieņemtu to, ka gan bērni, gan pieaugušie var justies ļoti dažādi un palīdzētu grūtībās. Piedāvājiet savu palīdzību, apskāvienu, tēju, uzklausiet, esiet kopā atbalstošā klusumā.
DIENAS PLĀNS
Dienas struktūra ieviesīs noteiktību, veicinās pašdisciplīnas attīstību un palīdzēs saglabāt mieru. Bērni var veidot tā dizainu un uzzīmēt vai uzrakstīt darāmo. Plānā ietvert gan mācības, gan atpūtas mirkļus, ēdienreizes, sazvanīšanos ar draugiem, arī pienākumus mājās. Dienas noslēgumā ir vērts plānu izskatīt un saprast, kas bija efektīvi, kas sarežģīti, ko mainīt vai ieviest.
RŪPES PAR SEVI
Šajā ziņā nekas nav mainījies. Atpūta, regulāras ēdienreizes, fiziskas aktivitātes, higiēnas ievērošana un pietiekams miegs joprojām ir un būs aktuāli.
LAIKS VIENATNĒ UN KLUSUMĀ
Ikvienam cilvēkam ir nepieciešama atpūta atrodoties vienatnē un klusumā. Mājās var ieplānot laiku, kad tiks izslēgts televizors, dators, visas viedierīces, lai katram būtu laiks emocionāli atpūsties un darīt to, ko patīk- lasīt grāmatu, rotaļāties ar mīļākajām rotaļlietām, zīmēt, domāt, rakstīt dienasgrāmatu.
PRIEKS
Arī šajā laikā var izjust prieku. Meklējiet un radiet to kopā no pastaigām, no filmu skatīšanās, no mūzikas, kopīgas ēdiena gatavošanas!
KOPĪGAS AKTIVITĀTES
Tās uzlabo un nostiprina attiecības ģimenē, bērniem veidojas piederības un drošības sajūta. Kustību brīvība un sportiskas aktivitātes veicina fizisko un garīgo veselību. Bērniem un pieaugušajiem uzlabojas miegs un rodas iekšējā miera sajūta.
PSIHOLOĢISKĀ ATBALSTA IESPĒJAS ŠAJĀ LAIKĀ:
Ineta Kona
Rīgas 19. vidusskolas izglītības psiholoģe
Tel.29996711
Solveiga Velika
Rīgas 19. vidusskolas izglītības psiholoģe interešu izglītībā
Tel. 20020167
Krīžu tālruņi pieaugušajiem- 67222922 vai 27722292 (Krīžu un konsultāciju centrs “Skalbes”).
Bērnu un pusaudžu uzticības tālrunis- 116111.